Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?

Forfattere

  • Kjersti Merete Langvik Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v19.360

Sammendrag

I barnelitteratur har fugler og barns forhold til natur lenge hatt en sentral plass. Premissene som ligger i bildebøker kan imidlertid ha betydning for barns forståelse for naturen og et bærekraftig samfunn. Både rammeplan en for barnehagen og læreplanverket for skolen understreker at det er viktig at barn skal bli kjent med naturens mangfold, få naturopplevelser, skape tilhørighet til og lære seg å ta vare på naturen. Det betyr at det er nødvendig å skape bevissthet om hva som legger premisser for en slik utvikling. I lys av en økokritisk tilnærming retter artikkelen oppmerksomheten mot hvilken rolle fugler er gitt i bildebøker, og hvordan forholdet mellom fugler og mennesker fremstilles i de fysiske omgivelsene. Med utgangspunkt i analyse av tolv bildebøker der fugler og barn inngår i en betydningsfull (vennskaps)relasjon, drøftes det hvilken betydning fremstillingen av fuglenes rolle i relasjonen i den fiktive handlingen kan ha å si for forståelse av natur med tanke på en bærekraftig utvikling.

ENGLISH ABSTRACT

What Role Do Birds Play in Children’s Picture Books, in Light of an Ecocritical Approach?

Birds and children’s relationship to nature have long been central in children’s literature. However, the premises in picture books can have an impact on children’s understanding of nature and a sustainable society. The Norwegian curricula for both kindergartens and schools emphasize that it is important that children should become familiar with nature’s diversity, have nature experiences, create a sense of belonging to and learn to take care of nature. This means that it is necessary to create awareness of what sets the premises for such a development. In light of an ecocritical approach, this article draws attention to the role birds are given in picture books, and how the relationship between birds and humans is depicted in the physical environment. Based on the analysis of 12 picture books, in which birds and children are part of a significant (friendship) relationship, it is discussed what significance the representation of the birds’ role in the relationship in the fictional narrative can have on the understanding of nature, with a view to sustainable development. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2023-06-14

Hvordan referere

Langvik, K. M. (2023). Hvilken rolle spiller fugler i bildebøker for barn, i lys av en økokritisk tilnærming?. Nordisk barnehageforskning, 20(3), 6–23. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.360

Emneord (Nøkkelord):

fuglers rolle, økokritisk tilnærming, bildebøker, fugl-barn-relasjon, picture books, the role of birds, bird-child-relationship, ecocritical appraoch