Personalets betydning når ekskludering skjer i barnehagens lekefellesskap

Forfattere

  • Lisbeth Iversen Universitetet i Stavanger, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v21.563

Sammendrag

Målet med artikkelen er økt innsikt i personalets handlinger og personalets betydning for barnehagens lekefellesskap i situasjoner der barn blir ekskludert. Datamaterialet er basert på kvalitativ forsking, med observasjoner i to barnehager med barn i alderen 3–6 år. Analysen viser at personalets første tilnærming til lekefellesskapet hvor ekskluderingen skjedde, kunne systematiseres i fire ulike tilnærminger: undersøkende, avvisende, innlemmende og korrigerende. Tilnærmingene så ut til å bety mye for videre utvikling av situasjonen, samt for relasjonene, tilhørigheten og handlingsrommet personalet og barna fikk videre. Studien bidrar til å synliggjøre hvor betydningsfulle personalets handlinger kan være for at barn skal bli ivaretatt når det oppstår ekskluderingssituasjoner, samt hvor komplekse slike situasjoner kan være.

English abstract

The Staff’s Influence when Exclusion Occurs in the Kindergarten’s Play Community

The aim of this article is to provide new knowledge about the actions of kindergarten staff. The article focuses particularly on situations where children are being excluded. The data material is based on qualitative research, with observations drawn from two kindergartens with children aged 3–6 years. The analysis shows that the staff’s first approach to the play community where an exclusion occurs could be systematized into four different approaches, namely, an explorative approach, a rejective approach, an incorporative approach, and a corrective approach. These approaches seem to mean much for the further development of the situation. This study also shows that the staff’s approach in an exclusion situation decides what space is used for professional agency, which may be significant with regard to how the process develops and what the result of the intervention will be.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-07-01

Hvordan referere

Iversen, L. (2024). Personalets betydning når ekskludering skjer i barnehagens lekefellesskap. Nordisk barnehageforskning, 21(3). https://doi.org/10.23865/nbf.v21.563

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

ekskludering, handlingsrom, inkludering, relasjoner