Barnehagelæreren som pedagog – i møte med forventninger

Forfattere

  • Marte Eriksen OsloMet – storbyuniversitetet, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v21.569

Sammendrag

Denne artikkelen belyser barnehagelæreres refleksjoner om å forholde seg til forventninger fra ulike hold. Forventninger som barnehagelærere stilles overfor kan være kryssende og føre til spenninger der verdier står på spill. Artikkelen er skrevet på bakgrunn av en forståelse av pedagogikk som innebærer at pedagogisk arbeid er et normativt prosjekt med et formål, og basert på bestemte verdier der ivaretakelse av barnets subjektivitet er sentralt. Forståelsen av pedagogikk som artikkelen redegjør for, utgjør det teoretiske perspektivet for analysen. Det empiriske materialet som ligger til grunn for artikkelen, består av fokusgruppeintervjuer med til sammen 18 barnehagelærere. Det som kommer fram i intervjuene, er at hvordan barnehagelærerne forholder seg til forventninger, beror på hvordan forventningene blir fortolket og forstått, og hva forventningene springer ut fra. Barnehagelærerne gjør et betydelig arbeid med å fortolke, vurdere og ta stilling til forventningene på bakgrunn av sitt pedagogiske, etiske, faglige og verdimessige ståsted. Måten barnehagelærerne forholder seg til forventninger på, forteller noe om barnehagelæreren som pedagog.

ENGLISH ABSTRACT

The kindergarten teacher as pedagogue – meeting expectations

This article sheds light on kindergarten teachers’ reflections on dealing with expectations from different quarters. Expectations that kindergarten teachers are faced with can be intersecting and lead to tensions where values are at stake. The article is based on an understanding of pedagogy which implies that pedagogical work is a normative project with a purpose, and based on specific values where safeguarding the child’s subjectivity is central. The understanding of pedagogy that the article describes, constitutes the theoretical perspective for the analysis. The empirical material that forms the basis of the article consists of focus group interviews with a total of 18 kindergarten teachers. What emerges in the interviews is that how the kindergarten teachers relate to expectations depends on how the expectations are interpreted and understood, and what the expectations stem from. The kindergarten teachers do a considerable effort in interpreting, assessing, and taking a position on the expectations based on their pedagogical, ethical, professional, and value-based point of view. The way in which the kindergarten teachers relate to expectations tells something about the kindergarten teacher as a pedagogue. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-04-02

Hvordan referere

Eriksen, M. (2024). Barnehagelæreren som pedagog – i møte med forventninger. Nordisk barnehageforskning, 21(3), 1–18. https://doi.org/10.23865/nbf.v21.569

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

barnehage, dømmekraft, forventninger, pedagogikk