Betydningen av mors og fars inntekt og utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre læring

Forfattere

  • Ingunn Størksen Universitetet i Stavanger, Norge
  • Ragnhild Lenes Universitetet i Stavanger, Norge
  • Dieuwer ten Braak Universitetet i Stavanger, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/nbf.v21.607

Sammendrag

Ut ifra Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) er norske barnehager pålagt å arbeide for å utjevne negative konsekvenser av sosial ulikhet, for eksempel knyttet til foreldres utdanning og inntekt. For at barnehager skal bli i stand til å utjevne forskjeller som er knyttet til foreldres utdannings- og inntektsnivå er det avgjørende å identifisere hvilke forskjeller som finnes mellom barn allerede i barnehagealder. I denne studien bruker vi data fra barn (M = 5,8 år; SD = 0,29) i Skoleklar-prosjektet (n = 243) for å studere kognitive, sosiale og akademiske forskjeller i barns utvikling knyttet til foreldres utdanning og inntekt. Resultater fra t-tester viser relativt store standardiserte forskjeller mellom barn av foreldre med høy versus lav inntekt, og mellom barn av foreldre med høy versus lav utdanning både innen kognitiv, sosial og akademisk utvikling allerede i barnehagen. Data fra de samme barna i 1., 5. og 8. trinn på skolen viser at forskjellene knyttet til akademisk utvikling vedvarer eller øker i skolen.

English abstract

The Impact of Mother’s and Father’s Income and Education on Cognitive, Social, and Academic Development in Early Childhood Education and Care and for Further Learning

According to the Norwegian Framework Plan for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet [Ministry of Education], 2017), Early Childhood Education and Care (ECEC) centers are required to work to equalize the negative consequences of social inequality, for example, related to parents’ education and income. To counteract social differences linked to parents’ education and income level, it is crucial to identify which differences already exist between children in ECEC. In this study, we use child data (M = 5.8 years; SD = 0.29) from the Skoleklar [School Ready] project (n = 243) to examine cognitive, social, and academic differences in children’s development linked to parents’ education and income. In ECEC, t-test results show relatively large differences in terms of cognitive, social, and academic development between children of parents with high versus low income and between children of parents with high versus low education. Data from the same children in 1st, 5th, and 8th grades show that differences related to academic development persist or increase in school.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Publisert

2024-07-03

Hvordan referere

Størksen, I., Lenes, R., & ten Braak, D. (2024). Betydningen av mors og fars inntekt og utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre læring. Nordisk barnehageforskning, 21(3). https://doi.org/10.23865/nbf.v21.607

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

akademisk utvikling, kognitiv utvikling, sosial utvikling, sosiale forskjeller