På leit etter grunnlag for norske barnehagers matematikkdidaktiske arbeid med romforståelse. – Et systematisk søk på forskning om barns utvikling av romforståelse gjort i barnehagekonteksten 1995–2010

Forfattere

  • Line Rønning Føsker Høgskolen i Buskerud og Vestfold
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.1432

Sammendrag

Abstract: A review of research on children’s development of spatial reasoning in  a preschool setting 1995-2010. This study reviews 16 journal articles, books and theses on spatial reasoning in early childhood mathematics education. The data was collected by way of systematical search in several major databases and relevant digital and non-digital journals. The article gives a brief presentation of the main findings and the different methods used and, if applicable, the authors’ focus on didactics in both method and analysis. When it comes  to children’s mathematical learning processes, a main focus for a majority of studies is children’s use of constructional play material. When it comes to preschool teachers’ work with spatial reasoning, most  studies focus on the teachers’ planned and spontaneous communication with the children. The article then goes on to discuss these findings in relation to the Norwegian Framework Plan for Kindergartens. It seems like future research on the teachers’ use of material, on their work with visualization and orientation, and on their general focus on spatial reasoning could gain curriculum practise. 

Sammendrag: Denne oversiktsartikkelen gir en presentasjon av 16 internasjonale forskningsarbeider som ser på barns romforståelse i en barnehagekontekst. Arbeidene består av 14 vitenskapelige artikler, en bok og en doktorgrad, og disse ble funnet gjennom systematiske søk i flere større databaser og relevante digitale og analoge tidsskrift. Artikkelen gir en kort presentasjon av de ulike arbeidenes metode, hovedfunn og didaktiske vinkling. Når det gjelder barns utvikling av romforståelse har en majoritet av studiene fokus på hvordan dette kan belyses ved å studere og stimulere barns konstruksjonslek. For de studiene som ser på pedagogens rolle i arbeid med romforståelse legges det mest vekt på kommunikasjon, både planlagt og spontan kommunikasjon. Oversiktsartikkelen drøfter deretter hvilken betydning disse arbeidene kan ha for arbeidet med romforståelse i norske barnehager. Det kan se ut som at videre forskning bør vektlegge barnehagelærerens bruk av materiell, hvordan man planlegger arbeid med visualisering og orientering, og hvordan et økt fokus på romforståelse kan støtte barnehagelærerens arbeid med å iverksette den norske rammeplanens intensjoner på området.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2015-07-01

Hvordan referere

Føsker, L. R. (2015). På leit etter grunnlag for norske barnehagers matematikkdidaktiske arbeid med romforståelse. – Et systematisk søk på forskning om barns utvikling av romforståelse gjort i barnehagekonteksten 1995–2010. Nordisk barnehageforskning, 10. https://doi.org/10.7577/nbf.1432

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

Mathematics, spatial reasoning, preschool children, kindergartners, didactics, matematikk, romforståelse, geometri, matematikkdidaktikk, barnehage,