Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen

Authors

  • Bente Fønnebø Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Christian Nordahl Rolfsen Høgskolen i Oslo og Akershus
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.742

Abstract

Artikkelen handler om vilkårene for og reguleringer knyttet til utforskning, lek og læring inne og ute i barnehagen med særlig vekt på personalets rolle. Dette ses i lys av forskning om barns trivsel eller stressfaktorer i det fysiske miljøet. Temaet i artikkelen er hvordan personalet kan etablere eller gjøre tilgjengelig større variasjon av arealer for improvisasjon, lek, læring og utforskning. Problemstillingen som det søkes svar på er; Hvordan kan fokus på ubenyttede eller regulerte arealer i barnehagen bidra til ny kunnskap om og ny etablering av varierte rom for utforskning, improvisasjon, lek og læring? Gjennom henvisninger til en kvalitativ undersøkelse i fem barnehager i Osloområdet, drøftes dette temaet. 

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2014-01-13

How to Cite

Fønnebø, B., & Rolfsen, C. N. (2014). Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 7. https://doi.org/10.7577/nbf.742

Issue

Section

Articles

Keywords:

Barnehagens hverdagsliv, nye steder og plasser for lek og læring