Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?

Authors

  • Ann Kristin Larsen
  • Mette Vaagan Slåtten Høgskolen i Oslo og Akershus
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.541

Abstract

Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i oppgaver, arbeidsdeling og faglig-pedagogisk fokus i arbeidet. Undersøkelsen ble gjennomført i en bydel i Oslo. Hovedfunnene er at pedagogiske ledere har fått flere administrative oppgaver og personalleder oppgaver. De pedagogiske lederne deler seg i to med hensyn til hvor fornøyde de er med disse endringene. I artikkelen drøfter vi hva denne todelingen betyr for deres rolleforståelse og identitet.

Usage Statistics
Total downloads:
Download data is not yet available.

Full text

Published

2014-02-14

How to Cite

Larsen, A. K., & Slåtten, M. V. (2014). Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?. Nordisk barnehageforskning, 7. https://doi.org/10.7577/nbf.541

Issue

Section

Articles

Keywords:

Ledelse, barnehage, profesjonalisering