• Solveig Åsgard Bendiksen Nord universitet og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.2971

Artikkelen gir innblikk i den performative og a/r/tografiske tenkningen som lå til grunn for design og iscenesettelse av litterasitetsmiljøer for unge tegnmakeres skrivelek i forskningsprosjektet «Are You Experienced?» (2010-14). A/r/tografisk metodologi bruker erfaringer og arbeidsmåter fra kunstnerens (artist), forskerens (researcher) og lærerens (teacher) beslektede perspektiver (heretter: artografi). Perspektivene åpnet for å tilby skrivelek i verkstedmiljøer hvor et bredt utvalg av displays og håndverktøy med ulikt risikopotensial sto til rådighet. Det brede tilbudet åpnet for eksterne ressurspersoner, slik at barna kunne utforske sine former for skrift gjennom kunst og kultur som speilet samfunnets mangfoldighet i ulike tidsperioder. Artikkelen analyserer prosjektets design- og iscenesettelsesprosess gjennom tre produkter: en prosjektmodell overførbar til barnehagefeltet, en tverrestetisk kunstformidlingssekvens, og narrative vignetter og videolenker der skrivelekens hendelser peker på den tidlige litterasiteten mulighetsrikdom.

English abstract

The article gives insight into the performative and A/r/tographic thinking that was the basis for design and staging of literacy environments for young signmakers writing play in the research project “Are You Experienced?” (2010-14). A/r/tographic methodology uses experiences and methods of the artist’s, the researcher’s and the teacher’s related perspectives (from now on: artography). The perspectives opened to afford writing play in workshop environments where a wide selection of displays and hand tools were available. The wide offer opened for external resource persons, enabling the children to explore their forms of writing through the arts and culture, which reflected the diversity of society in different time periods. The article analyses the research project’s design- and staging process through three products: a project model transferable to the field of kindergarden, an interdisciplinary art transmission sequence, and narrative vignettes and video links where the writing play events pointed at the rich opportunities of early literacy.

Fulltekst

2019-08-30

Bendiksen, S. Åsgard. (2019). Skriveverkstedet – om design og iscenesettelse av litterasitetsmiljøer for unge tegnmakeres skrivelek i lys av a/r/tografisk metodologi. Nordisk barnehageforskning, 18(1). https://doi.org/10.7577/nbf.2971

Utgave