Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen – fra kontrovers til kompromiss?

Forfattere

  • Nassira Essahli Vik Institutt for pedagogikk og livslang læring-NTNU/Trondheim kommune
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.1734

Sammendrag

Språkkartlegging i barnehagen er et konfliktfylt felt som preges av enten/eller tenkning. På den ene siden ser kartleggingstilhengerne ut til å ha en positivistisk tro på at kartlegging kan bidra til løsninger på alt fra enkeltbarns behov for hjelp, til tilrettelegging for livslang læring og sosial utjevning. På den andre siden ser kartleggingsskeptikerne ut til å befinne seg innenfor den nordiske barnehagemodellen, som tradisjonelt bygger på et helhetlig syn på læring og på en sterk vektlegging av barndommens egenverdi. Spenningen kan ha store konsekvenser for praksisfeltet. I denne artikkelen drøfter jeg språkkartleggingsdiskursen i lys av teori om vitenskapelige kontroverser og konkluderer med at det er åpning for kompromisser, men også at det er tendenser i diskursen som snarere kan forsterke enn redusere uenigheten om språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen. 

Mapping of language skills in early childhood education and care (ECEC) institutions is controversial. On the one hand, there are those who support language mapping based on a belief that mapping and measuring can help language acquisition and facilitate lifelong learning and social integration. On the other hand, there are skeptics who oppose mapping and emphasize the values of childhood. This article discusses the discourses on language mapping in light of theories on scientific controversies. Based on the analysis I find that although there are openings for compromises, it seems that tendencies in the discourse may amplify rather than reduce the controversy on the language mapping of multilingual children in Norwegian ECEC institutions.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2017-07-10

Hvordan referere

Essahli Vik, N. (2017). Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen – fra kontrovers til kompromiss?. Nordisk barnehageforskning, 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1734

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

flerspråklighet, inkludering, kontrovers, språkkartlegging, controversy, inclusion, language mapping, multilingual